• NEEDE - Er werd zo'n vier jaar terug door de toenmalige voorzitter Jos Stapelbroek al over gepraat, het naderend jubileum en een daarbij behorend naslagwerk. Vorig jaar mei bogen twee leden, Jan van Doorn en Ronny Holtkamp, zich wederom over de vraag hoe de afgelopen 100 jaar op een bijzondere manier in beeld kon worden gebracht.

Door Rob Weeber

Zij waren geen grootse voetballers, maar hebben wel hun eigen voorgeschiedenis bij de Sportclub Neede. Jan is al bestuurslid vanaf het begin van deze eeuw, maar bracht het als voetballer niet verder dan zaalvoetbalkeeper. Broers van hem mochten wel bij de voetbal, maar in die tijd was een extra lidmaatschap te duur voor thuis. De vrije tijd beperkte zich tot voetballen op het Dekkersveld en bijverdiensten van bijna vier gulden voor het ophalen van de totoformulieren.

Ronny, banketbakker van beroep, kwam op 12-jarige leeftijd bij de sportclub. Hij doorliep de lager elftallen, speelde een seizoen in de A1 en mocht meetrainen met het derde. Verder kwam hij niet.

De sportclub besloot een jubileumboek uit te brengen en er werd gedegen vooronderzoek naar vorm en inhoud verricht. Reeds eerder verschenen jubileumboeken werden doorgespit totdat ze een concept vonden dat in hun ogen het beste paste bij de vereniging. Een te grote groep als jubileumboekcommissie echter was in hun ogen niet werkzaam en dus stortten ze zich beide in een avontuur wat toen nog niet te overzien was. Ronny begon met een zoektocht naar krantenknipsels wat uiteindelijk in een hoeveelheid uitmondde die de heren, mede op verzoek van Ronny's vrouw, deed uitwijken naar de bestuurskamer van de vereniging. Daarna werden alle interne commissies aangeschreven met de vraag om input. Dit leverde echter niet voldoende bijdragen op. Daardoor maakten ze de switch naar een verhalenopzet, interviews met (oud-)leden ondersteund door spraakmakende anekdotes en veel foto's. Voor het schrijven van de verhalen hebben ze hulp van buitenaf ingeroepen.

Jan bezocht vooraf de leden en nam achteraf contact op om het interview door te nemen. Hij kijkt met volle tevredenheid terug op het proces. "In het begin verliep het wat stroef, maar toen we eenmaal de richting hadden bepaald, ging het leven. Alle lof ook naar Ronny die een enorme hoeveelheid knipsels heeft weten te verzamelen. Het wordt een uniek boek, helemaal passend binnen de sfeer van de vereniging. Een jubileum draait om mooie verhalen met daarbij de onmisbare anekdotes en mooie foto's. Zo is onze vereniging ontstaan en doorgegroeid en zo willen we het weergeven. Het gaat uiteindelijk om de leden. De portretfoto's zijn door ons eigen lid Joyce de Vries gemaakt. De opmaak komt van Sander Hogemans, ook een eigen lid."

Het boek is een coproductie met de Historische Kring Neede (HKN) en geldt als themanummer. Zij hebben hun archief opengesteld en de eindredactie werd verzorgd door Henk Oldenmenger. Hij verzorgt ook de redactie voor de overige uitgaven van de HKN. Op donderdag 18 april, tijdens de genodigdenavond, wordt het boek officieel gepresenteerd. Dan pas zal ook de titel van het boek onthuld worden en op een ludieke wijze, met een verwijzing naar de titel, worden gepresenteerd. Voor de leden is het een dag later feest. Inschrijving voor een exemplaar is nog mogelijk via de website van de sportclub en kan tot uiterlijk 1 maart. Leden betalen 10 euro, niet-leden 15 euro. Het boek is af te halen op zondag 21 april op de sportclub.