• Zoals vooraf al verwacht leverde de derby tussen FC Eibergen en Sportclub Neede wederom weinig goed voetbal op. De spanning vergoedde echter veel. Traditioneel was er door beide supportersgroeperingen weer veel aandacht besteed aan de sfeervolle omlijsting van de derby, waarbij het grote doek van Neede-Noord het meest in het oog sprong. Helaas werd uiteindelijk aan de wens op het doek (het verslaan van de gastheren) niet voldaan. Nadat alle rookwolken waren opgetrokken op sportpark De Bijenkamp was het sinds lange tijd weer eens Eibergen dat er met de winst vandoor ging.

FC Eibergen - Sportclub Neede 3-0 (1-0)
    41' 1-0 Vrieze
    89' 2-0 Slaats
    92' 3-0 Te Raa

Opstelling Sportclub Neede: 01. K. Dieperink, 02. Huisman (46' 17. Koeslag), 03. Kolkman (84' 21. Ten Hoopen), 04. Heijdemann (44' 20. Reesink), 07. P. Smit, 08. J. Meeringa (c), 10. J. Smit, 11. Warnar, 13. Vrielink, 14. Klein Bruinink, 16. Kurz.

<tekst gaat verder onder afbeelding>

• De start van de derby was afwachtend. Eibergen trok zich terug en liet de opbouw aan Neede met veel balbezit voor de zwarthemden tot gevolg. Die wisten daar echter vrij weinig mee te bewerkstelligen. Halverwege de eerste helft kroop de thuisploeg iets meer uit de schulp en daaruit werd ook de eerste grote kans van de wedstrijd genoteerd. Uit een hoekschop was het Visser die net te kort kwam om de 1-0 binnen te werken. In de fase hierna kreeg Eibergen meer vat op de wedstrijd en was het Heijdemann die zich ten koste van een gele kaart genoodzaakt zag om het Eibergse ritme te breken. Aanvaller Tutumlu van Eibergen kwam hierbij nogal vreemd terecht op het kunstgras, waardoor de wedstrijd even stil lag en trainer Leppink zijn eerste wissel al vroeg moest toepassen.

Neede kwam niet verder dan wat kleine plaagstootjes rond de zestien van Eibergen. In de 41e minuut leed Sportclub balverlies bij de vijandelijke cornervlag en doordat de organisatie op het middenveld niet op orde was, kon Eibergen het halve veld oversteken. Stein Vrieze werd aan de rechterkant bereikt en hij schoot de bal onberispelijk langs doelman Dieperink. Het leek wel of Neede hierdoor de schroom van zich af gooide, want in de resterende minuten van de eerste helft werden prompt twee grote kansen genoteerd. Vrielink ging alleen op keeper Stokkers af, maar kwam nèt een pas te kort om de bal binnen te kunnen schuiven. In de allerlaatste minuut ging Klein Bruinink aan de rechterkant de zestien in, maar kon hij de vrijstaande Reesink (die net was ingevallen voor de geblesseerde Heijdemann) niet nauwkeurig bedienen. Een 1-0 achterstand bij rust dus.

In de rust werd de eveneens geblesseerde Huisman vervangen door Koeslag en werden wat kleine omzettingen gedaan om het middenveld in handen te kunnen krijgen. En dat laatste leek te lukken. In de tweede helft was het Sportclub dat bepaalde wat er op het veld gebeurde, zonder daarbij in eerste instantie tot hele grote kansen te komen. Een aantal keer kwamen Vrielink en Warnar goed door via de zijkanten, maar was het vervolg niet nauwkeurig genoeg om ook tot afronden te komen.

In de 58e minuut kwam daar dan eindelijk wel de grote kans om langszij te komen. Na een fout in de verdediging bij Eibergen was het Warnar die 'op z'n Warnars' de bal meekreeg uit een klutssituatie. Hij kwam aan de rechterkant door en had de (verre) hoek voor het uitkiezen. Zijn schot ging echter rakelings voorlangs.

Eibergen was inmiddels niet meer bij machte om van de eigen helft te komen en beperkte zich voornamelijk tot verdedigen. Klein Bruinink schoot nog een keer net voorlangs vanaf een meter of 11 en de bal werd twee minuten voor tijd ook nog eens van de doellijn gehaald door Te Woerd. Een aloude voetbalwet omschrijft wat er gebeurt als deze kansen niet worden benut: hij valt dan aan de andere kant. En zo geschiedde, uit de tegenaanval was het Slaats die alleen op keeper Dieperink af kon gaan en hij faalde niet. Stoicijns schoof hij de bal binnen en daarmee was de wedstrijd gespeeld. In de allerlaatste seconde werd het ook nog 3-0 door Te Raa, maar die was vooral voor de statistieken.

En zo was het voor het eerst sinds maart 2013 dat Sportclub Neede weer eens de derby verloor. Pijnlijk, zuur en wennen zal het nooit, maar de spelers hebben geknokt voor wat ze waard waren en vandaag was het helaas niet genoeg. Dat is ook voetbal. Nu op naar aankomende zondag, waar tegen Hector de punten in Neede moeten worden gehouden. Eibergen zien we weer in maart 2022, voor de revanche op sportpark 't Haantje.